به نام خدا پویانماییهای ایرانی

در این وبلاگ به انیمیشن ها و نرم افزارهای ایرانی میپردازیم

به نام خدا پویانماییهای ایرانی

در این وبلاگ به انیمیشن ها و نرم افزارهای ایرانی میپردازیم

سلا، وقتی یک پیشرفتی از ایران میبینیم، تو ذهن خیلی از ماها این میاد که این مال ماست؟

سورنای ایرانی از آسیمو باهوشتر است

با وجود گذشت یک هفته از رونمایی از ربات انسان نمای سورنا 3، بازتاب این دستاورد علمی محققان کشورمان در رسانه های خارجی همچنان ادامه دارد.

 به گزارش مشرق، هفته قبل در مراسمی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از نسل سوم ربات انسان نمای سورنا رونمایی شد. این ربات که نخستین و پیشرفته ترین ربات انسان نمای کشور و یکی از هفت ربات برتر انسان نمای جهان است، توسط تیمی از محققین دانشگاه تهران ساخته شد.

پایگاه اینترنتی نشریه دیلی میل انگلیس در مقدمه گزارشی مشروح در این خصوص نوشت:

'آسیمو را کنار بگذارید، رباتی در ایران در حال توسعه است که بسیار باهوشتر از آسیمو است. سورنا ، نسخه سوم ربات انسان نمایی که پژوهشگران از هشت سال قبل در حال توسعه آن هستند، چندی قبل رونمایی شد. این ربات با 190 سانتی متر قد و 98 کیلوگرم وزن شبیه آسیموی هوندا و ربات اطلس بوستون داینامیکز است. این ربات ایرانی با استفاده از سنجه های شناخت صوت و بیان می تواند با افراد سخن بگوید، هر چند هم اکنون تنها فارسی صحبت می کند.

دیلی میل با تشریح قابلیت های سورنا 3 همچون توانایی تشخیص چهره ها و تقلید حرکات افراد، به تفاوت ها و وجوه متمایز آن در قیاس با دو نسل قبلی این ربات پرداخت.

سایت آمریکایی 'تک تایمز' هم نوشت: ایران از سال ها قبل در زمینه ربات ها فعالیت می کند، اما تازه ترین شگفتی سازی این کشور می تواند بهترین عملکرد آن تاکنون باشد، مرد کوچکی به نام سورنا 3 که رباتی انسان نما است و بالا رفتن از پله یکی از توانمندی های آن است.

این ربات تولیدی پژوهشگران دانشگاه تهران قد و قامت یک انسان عادی را دارد و از جمله ویژگی های جالب آن، توان تعامل با محیط اطراف است. سورنا 3 پیش از تعامل فیزیکی با اشیا و انسان ها ، از حسگرهای تشخیص چهره استفاده می کند و این قابلیتی است که نسل قبلی آن نداشت.

در این گزارش با اشاره به برخی از دیگر توانمندی های سورنا 3، آمده است: اساسا کل فناوری به کار گرفته شده در ساخت سورنا 3 تاثیرگذار است. سورنا 3 فوق العاده و چشمگیر است، به ویژه از این جهت که کشورهای معدودی در جهان توانسته اند رباتی تا این حد پیشرفته بسازند.

در همین حال، اینترنشنال بیزنس تایمز در گزارشی با عنوان دانشگاه تهران ربات انسان نمای سورنا 3 را با قدرت فهم فارسی ساخت'، نوشت: پپرPepper ، آسیمو Asimo و والکری Valkyrie را کنار بگذارید، ربات انسان نمای جدیدی ارائه شده که از ایران است.

این رسانه خارجی نیز با تشریح قابلیت های متعدد سورنا 3 از قبیل سیستم بصری آن، بالا و پایین رفتن از پله، لگد به توپ، حرکت روی سطوح ناهموار، تقلید ژست ها و حرکات انسان ها و بیان عبارات از پیش تعریف شده به فارسی، شباهت های آن را با آسیموی هوندا و ربات اطلس بوستون داینامیکز ارائه کرده است.

این گزارش همچنین با ذکر برخی نقاط قوت سایر ربات های انسان نمای برتر جهان در قیاس با سورنا 3، آورده است: در عین حال، ربات تولیدی ایران، امیدوار کننده و نخستین نمونه از یک ربات توسعه یافته توسط یک کشور خاورمیانه است.

علاوه بر این، آموزش تشخیص و درک عبارات مشخص فارسی به سورنا، جنبه جالبی از آن است.

  • صابر سبحانی

ربات ایرانی

سورنا 3

نظرات  (۱)

فوق العاده است
پاسخ:
سلام. همینطوره تقریبا از یه ربات نمایشی آغاز کردن، سورنا 1 بعد شد 2 و بعد حالا سورنای3 اون هم با این قابلیت های مثال زدنی :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی