به نام خدا پویانماییهای ایرانی

در این وبلاگ به انیمیشن ها و نرم افزارهای ایرانی میپردازیم

به نام خدا پویانماییهای ایرانی

در این وبلاگ به انیمیشن ها و نرم افزارهای ایرانی میپردازیم

نقد «شاهزاده روم» در نشست دوشنبه فیلم؛

۱۳۹۴/۸/۲۵

محمدیان: «شاهزاده روم» یک پدیده نو درعرصه سینمای ایران است/ هاشم زاده: بزرگ‌ترین نقطه ضعف فیلم، فیلنامه است

نشست آزاداندیشی دوشنبه فیلم امروز با اکران انیمیشن شاهزاده روم و با حضور جمعی از دانشجویان، منتقدین و عوامل ساخت این انیمیشن در مجتمع فرهنگی دانشجویی ۱۳ آبان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو ، نشست آزاداندیشی دوشنبه فیلم امروز با اکران انیمیشن شاهزاده روم و با حضور جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران، منتقدین و عوامل ساخت این انیمیشن در مجتمع فرهنگی دانشجویی ۱۳ آبان برگزار شد.

 


نشست نقد و بررسی پس از اکران انیمیشن با حضور هادی محمدیان کارگردان، علی اسکویی، ناصر هاشم‌زاده و سیدمحمد حسینی منتقدان و کار‌شناسان عرصه سینما برگزار شد.

 


فیلم نامه شاهزاده روم در دو ماه و نیم ساخته و دکوپاژ شد/برای ساخت این فیلم از هیچ نهاد دولتی کمک مالی دریافت نکردیم

 


در ابتدای این نشست هادی محمدیان، کارگران انیمیشن شاهزاده روم در خصوص جزئیات و نحوه تولید این انیمیشن گفت: گروه ساخت این پروژه متشکل از ۱۰۵ نفر انیماتور و متخصصین انیمیشن سازی کشور با میانگین سنی ۲۷ سال بودند و کل پروژه در ۱۵ ماه انجام شد البته با توجه به محدودیت زمانی که در بحث بستن فیلم نامه داشتیم باید این را بگویم که منتقدان باید نسبت به زمان دکوپاژ و نهایی شدن فیلم نامه که در کل طی دو ماه و نیم بسته شد توجه داشته باشند.

 


وی ادامه داد: اگر می‌خواستیم صبر کنیم شاهزاده روم هیچ‌گاه ساخته نمی‌شد و البته از لحاظ منابع مالی نیز آقای جعفری تهیه کننده بدون دریافت هیچ کمک مالی از نهادهای دولتی این پروژه را حمایت کرد.

 


از سرگروهی انصراف دادیم/شاهزاده روم پس از فیلم محمد رسول الله در رتبه دوم فروش هفتگی قرار دارد

 


محمدیان با اشاره به اینکه ۱۱ روز از اکران انیمیشن شاهزاده روم می‌گذرد خاطرنشان کرد: قرار بود پس از سرگروهی فیلم آقای مجیدی و خانم کریمی ما سرگروه باشیم اما چون این اتفاق در بهمن ماه رخ می‌داد و ما اکران انیمیشن را در بسیاری از مدارس از دست می‌دادیم از سرگروهی انصراف دادیم. ما هم اکنون در تهران هشت سینمای ثابت برای اکران داریم و در شهرستان‌ها نیز درخواست‌ها رو به افزایش است روز شنبه فروش فیلم ما بالا‌تر از فیلم محمد رسول الله ساخته مجید مجیدی در فروش روزانه قرار گرفت و پایان هفته با ۹۰ میلیون تومان فروش پس از فیلم محمد رسول الله در رتبه دوم قرار گرفتیم.

 


شاهزاده روم یک کار خلاقانه و پدیده نو در عرصه سینمای ایران است

 


در ادامه علی اسکویی، منتقد سینمایی گفت: صحبت کردن راجع به شاهزاده روم بدون صحبت کردن از حواشی انیمیشن در کشور‌ها امکان ناپذیر است چرا که سینما قدمت زیادی در کشور ما ندارد و ما به نقد فیلمی می‌نشینیم که نمونه‌های ساخته شده مشابه خیلی کمی از آن داریم اگر امروز سینمای ما در چنین جایگاهی قرار گرفته است نتیجه‌اش ساخت هزاران فیلم در تاریخ سینمای ایران است نه فقط سه چهار فیلم بلند.

 


این منتقد ادامه داد: وقتی پای نشستن فیلم شاهزاده روم می‌نشینیم یک کار خلاقانه و پدیده‌ای نو را شاهد هستیم این را باید در نظر داشت که در ساخت و نوآوری ایده‌هایی چون شاهزاده روم در مسیرحرکت هستیم و نمی‌توانیم نتیجه را مورد نقد قرار دهیم و باید با این منظر تمام بخش‌های فیلم را ببینیم.

 


بزرگ‌ترین نقطه ضعف شاهزاده روم، فیلنامه است

 


ناصر هاشم‌زاده دیگر منتقد حاضر در این نشست در خصوص این انیمیشن گفت: با فیلمی روبرو هستیم که این قابلیت را پیدا کرده است تا راجع به آن نشست برگزار شود و مورد بحث و بررسی قرار گیرد که من این را یک توفیق بزرگ می‌دانم خوشحالیم فیلمی مثل این انیمیشن توانسته مخاطب خود را جذب و به روی پرده سینما ظاهر شود از نظر من این یعنی توفیق ساختاری و مفهومی برای این انیمیشن.

 


این منتقد در ادامه سخنانش یکی از نقاط ضعف بزرگ انیمیشن شاهزاده روم را ضعف در فیلم نامه دانست و تصریح کرد: جذابیت‌های تصویری درکنار یک فیلم نامه قوی به منصه ظهور می‌رسد از یک جایی به بعد مخاطب از ما می‌پرسد این فیلم چه می‌خواهد بگوید؟ یعنی هر چه قدر هم در انیمیشن روی جذابیت‌های تصویری کار شده باشد اگر فیلم نامه لنگ بزند و سوال ذهنی مخاطب را پاسخگو نباشد مخاطب را خسته کرده و این موجب بی‌تاثیری فیلم می‌شود.

 


جنس جذابیت‌های ما در ساخت فیلم و انیمیشن باید شرقی باشد نه غربی

 


هاشم‌زاده اظهار داشت: اگر روایت ما در فیلم کمبود داشته باشد تمام راه‌هایی که برای رقابت با سینمای هالیوود در پیش گرفته‌ایم ناکارآمد خواهد ماند. ما در رقابت با سینمای هالیوود در یک مسابقه از جذابیت‌های سینمایی قرار نداریم بلکه باید این مهم را مورد توجه قرار دهیم که جنس جذابیت در کار شرقی باید متفاوت با سینمای غرب باشد.

 


وی ادامه داد: بسیار خرسندم که دوستان در این پروژه نترسیدند و به داستانی در مورد خودمان پرداختند اگر این داستان به شیوه غربی و هالیوودی به تصویر کشیده می‌شد قطعا این تاثیرگذاری را نمی‌گذاشت. شاید در ساخت این پروژه در نوع جذابیت‌های تصویری سعی شده باشد با سینمای هالیوود و غرب رقابت کرد اما در نحوه روایت در جاهایی از قصه کاملا داستان را گم می‌کنیم و این سوال من از کل سینمای ایران است که چرا جاهایی که مهم‌ترین مسئله کار کردن روی یک فیلم نامه قوی است زمانی زیادی را برای آن صرف نمی‌کنیم اما در پروسه تولید عجله هم داریم.

 


سیدمحمد حسینی دیگر منتقد حاضر در این نشست ضمن دفاع از انیمیشن شاهزاده روم گفت: این انیمیشن زمانی بر روی پرده سینمای ایران آمده که کرکره سینمای کودکان پایین کشیده شده بود من نمره قبولی به فیلم نامه می‌دهم چرا که با توجه به زمان بسیار محدود دو ماه و نیمه که برای بستن فیلم نامه این پروژه صرف شد کارگردان توانسته است با اضافه کردن المان‌های جذاب و مخاطب‌های خاص کودک را جذب کار خود کند پس به نظر من شاهزاده روم از پس قصه برآمده است.

 


وی در ادامه از کارگردان شاهزاده روم پرسید آیا این اینمیشن ادامه‌‌ همان کار کوتاه ۲۰ دقیقه‌ای شما در لبنان است؟

 


محمدیان کارگردان نیز در پاسخ به این سوال گفت: خیر آن کار تقریبا بیست دقیقه بود که پروژه‌اش کامل تمام شده و من پس از اتمام آن به ایده و فیلم نامه شاهزاده روم پرداختم و تقریبا آن را از صفر شروع کردم. پروژه با یک عدد و رقم خیلی کم شروع به کار کرد و در تمام طول مراحل آن ما به دنبال یک قصه کاملا دینی بودیم که بتواند قابلیت تبدیل شدن به یک قصه و جذب مخاطب را داشته باشد که از نظر من در ۴۰ دقیقه اول موفق شدیم چرا که دستمان برای شخصیت‌پردازی باز بود اما از دقیقه ۴۰ به بعد منابع تاریخی کار ما را سخت کرد.

 


کارگردان شاهزاده روم در ادامه با اشاره به اینکه وقتی تصمیم به ساخت این فیلم گرفتیم هیچ کس باور نمی‌کرد افزود: حتی برای حمایت از آن نیز خیلی‌ها تا می‌شنیدند کار مربوط به کودک است شاید چیزی شبیه کار علی کوچولو باشد و انیمیشن را جدی نمی‌گرفتند اما وقتی در جشنواره اکران شد همه غافلگیر شدند.

 


ما به دنبال امضای شرقی برای کارمان بودیم

 


محمدیان یادآور شد: من قبل از این کار ۱۴۰ الی ۱۵۰ کار تلویزیونی سینمایی انجام داده بودم اما تا قبل از ساخت شاهزاده روم تجربه چنین چیزی را نداشتم و از همه مهم‌تر کار کردن با مخاطب بی‌رحمی مثل کودک که اگر جایی از فیلمت ضعیف عمل کند او بلند می‌شود داد می‌زند و صدای اعتراضش درمی آید من این را وقتی فهمیدم که در شهرستان برای اکران این فیلم کنار بچه‌ها نشستم.

 


وی با تاکید بر اینکه ساخت پروژه شاهزاده روم را نباید با یک کار هالیوودی با چند صد هزار نفر اکیپ، سه چهار سال زمان برای ساخت و بودجه میلیاردی مقایسه کرد گفت: اینکه می‌گویند ما در ساخت انیمیشن و بسیاری از فیلم‌های خود از شخصیت‌های ایرانی استفاده نکرده‌ایم به این خاطر است که از سبک شرقی تعریف خاص و درستی نداشته‌ایم ما با طراحانی کار می‌کنیم که بسیاری از آن‌ها کپ زدن کارهای غربی هستند و تعدادی انگشت شماری از طراحان را سراغ دارم که سبک شرقی از ذهنشان بیرون می‌آید در هر حال ما به دنبال امضای شرقی برای کارمان بودیم.

 


کشورهایی که فیلم انیمیشن بلند دارند به تعداد انگشت‌های دست هم نمی‌رسند

 


علی اسکویی در ادامه گفت: وقتی شاهزاده روم را دیدم بهت زده شدم چراکه اتفاقی که در این انیمیشن افتاده است تا قبل از آن نیفتاده بود ما اساسا انیمیشن نداریم که انیمیشن ایرانی داشته باشیم و در واقع سینما نیز نداریم باید این را قبول کرد که سینما به ما داده شده است حتی مقایسه تئا‌تر و هنرهای تجسمی در کشور ما نشان داده است که هنرهای تجسمی پیشینیه و کنیه بیشتری نسبت به تئا‌تر داشته است.

 


وی با اشاره به اینکه تعریف بصری مخاطب ما یک تعریف غربی است اظهار داشت: تنها زمان است که می‌تواند با ساخت ده‌ها فیلم مثل شاهزاده روم ذائقه مخاطبمان را تغییر دهد کشورهایی که فیلم انیمیشن بلند دارند به تعداد انگشت‌های دست هم نمی‌رسند و اکثر انیمیشن‌ها محصول مشترک چند کشور با هم هستند.

 


این منتقد در ادامه گفت: با بودجه‌ای که قرار بود برای ساخت انیمیشن در کشور اختصاص داده شود می‌شد هزار شاهزاده روم ساخت و امروز دیگر به این بحث‌ها در ضعف و کاستی‌ها نمی‌رسیدیم امروز حجم زیادی از انیمیشن‌ها متاسفانه به صورت غیرمنطقی در کشور ساخته می‌شود که به نظر من تولید انیمیشن باید قالب درستی پیدا کند.

 


محمدیان کارگردان این پروژه با اشاره اینکه نسخه عربی این کار را لبنانی‌ها خریداری کردند افزود: قصد ما از ساخت این انیمیشن به وجود آوردن یک زبان مشترک بین مسلمانان و مسیحیان لبنانی بود حتی به این خاطر حساسیت‌های بسیار بالایی در پروژه وجود داشت از جمله که صحنه‌ای که عروسی در کلیسا برگزار می‌شود و صلیب می‌شکند بسیاری از دوستان از شکستن صلیب در این صحنه احساس نگرانی می‌کردند همچنین در نشان دادن صحنه‌های جنگ ایرانیان با مسیحیان سعی کردیم خیلی به آن نپردازیم.

 


وی تصریح کرد: البته باید این را هم بگویم که دشمن را نمی‌توان مهربان نشان داد و قصه روایت خودش را ادامه داده است و جنگ موضوعیت خیلی خاصی در آن نداشت همچنین در خصوص گروه سنی نیز به رنج سنی نوجوان بین هشت تا نه سال فکر کردیم اما همه قالب تصورشان نسبت به انیمیشن این است که اغلب مخاطبینش زیر چهار تا پنج سال هستند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی