به نام خدا پویانماییهای ایرانی

در این وبلاگ به انیمیشن ها و نرم افزارهای ایرانی میپردازیم

به نام خدا پویانماییهای ایرانی

در این وبلاگ به انیمیشن ها و نرم افزارهای ایرانی میپردازیم

سلام

امروز نوشته رهبری بر کتاب داستانی تن تن و سندباد منتشر شد. اتفاقا من  این کتاب را خوانده بودم و اتفاقا منم یه نوشته ای رو داخل کتاب چسبوندم.

البته تفریظ رهبری متعلق به سال 73 هست. و مال من 88.


  اول نوشته رهبری: (به گزارش ایسنا)

تقریظ

ایشان در این یادداشت که در آبان‌ماه 1373 به نگارش درآمده نوشته‌اند:
  
«بسم‌ الله‌ الرّحمن‌ الرّحیم 
  
من هم همین قصّه را همیشه تعریف می‌کردم! حیف که خیلی‌ها آن را باور نداشتند. حالا خوب شد، شاهد از غیب رسید! راوی این حکایت که خود همه چیز را به چشم خود دیده، حکایت تن‌تن و سندباد را چاپ کرده است. حالا دیگر کار من آسان شد! همین بس است که نسخه‌ی این کتاب را به همه‌ی بچه‌ها بدهم«... 

در مراسم رونمایی از این تقریظ، علیرضا مختارپور، محمدرضا سرشار، حمید گروگان، مجتبی رحماندوست، محسن چینی‌فروشان، محسن مومنی شریف، محسن پرویز و محمد میرکیانی درباره وضعیت ادبیات کودک و نوجوان سخن گفتند و به رهنمودهای مقام معظم رهبری در این حوزه اشاره کردند. 



  و نوشته من: 1388/3/1

تن تن و سندباد

کتاب خیلی خوبی بود. ابتدا حتی در حد کودکانه - نوجوانانه به نظر می رسید. اما هرچه جلوتر می رفتم هم جذاب تر و هم قشنگ تر شد. تا آنجا که هدف کتاب بزرگسالانه شد و پی بردم که خیلی زیباست و درمورد رقابت شرق و غرب است و موضوع مهم فرهنگ مان.

حس غیرت و آنکه دوست داشتم غیرتم پایمال نشود!، مرا به خواندن کتاب تشویق می کرد. وقتی همچنین کتابی را می خواندم، لذت می بردم که در حال حاضر غربی ها به شدت مغرور  به عبارتی! پر رو شده اند و در آخر هم کتاب به نکته عالی ای اشاره کردچن رسانه ای و تسخیر رسانه ها.نوع نقاشی هام خیلی جالب بود طوری که جذابیت و تجسم اتفاقا را دو چندان می کرد.

تقریظ مقام معظم رهبری بر «تن‌تن و سندباد» رونمایی شد

تقریظ

تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «تن‌تن و سندباد»‌ نوشته محمد میرکیانی رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «تن‌تن و سندباد» روز دوشنبه 18 مردادماه در موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی برگزار شد.

ایشان در این یادداشت که در آبان‌ماه 1373 به نگارش درآمده نوشته‌اند:
  
«بسم‌ الله‌ الرّحمن‌ الرّحیم 
  
من هم همین قصّه را همیشه تعریف می‌کردم! حیف که خیلی‌ها آن را باور نداشتند. حالا خوب شد، شاهد از غیب رسید! راوی این حکایت که خود همه چیز را به چشم خود دیده، حکایت تن‌تن و سندباد را چاپ کرده است. حالا دیگر کار من آسان شد! همین بس است که نسخه‌ی این کتاب را به همه‌ی بچه‌ها بدهم«... 

در مراسم رونمایی از این تقریظ، علیرضا مختارپور، محمدرضا سرشار، حمید گروگان، مجتبی رحماندوست، محسن چینی‌فروشان، محسن مومنی شریف، محسن پرویز و محمد میرکیانی درباره وضعیت ادبیات کودک و نوجوان سخن گفتند و به رهنمودهای مقام معظم رهبری در این حوزه اشاره کردند.

حمید گروگان نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در سخنانی در این مراسم گفت: زمانی که کودک و نوجوان را مخاطب قرار می‌دهیم قرار است آنچه به او آموزش می‌دهیم همان حرف حق باشد. اما اگر در جامعه‌ای زندگی کنیم که چنین حرف حقی وجود داشته باشد اما در تلویزیون و مطبوعات چیزهای دیگری به کودک گفته شود دچار تناقض شده‌ایم.

او افزود: وقتی بسیاری از برنامه‌های تلویزیون را بررسی می‌کنیم می‌بینیم کودک با دیدن آن‌ها با حرف‌های ضد و نقیض مواجه می‌شود. مثلا درباره اسراف بسیاری از برنامه‌ها و تصاویری که از تلویزیون پخش می‌شود به گونه‌ای است که نه تنها از آن‌ها موضوع اسراف برداشت نمی‌شود بلکه تجمل‌گرایی و اسراف اهمیت پیدا می‌کند. این مسئله در نوع لباس پوشیدن، خانه‌های تجملی و صحبت با دیگران در برنامه‌های تلویزیونی کاملا مشخص است. من متأسفم که آنچه می‌بینیم با آنچه گفته می‌شود در تضاد است. آیا کودکی که چنین برنامه‌هایی را می‌بیند فکر نمی‌کند حرف‌های ما یا برای شعار است یا برای سرگرمی؟

گروگان در ادامه گفت: فکر می‌کنم یکی از اولویت‌های برنامه‌های فرهنگی کشور باید این باشد که حرفی را که می‌زنیم یا فیلمی را که می‌سازیم از یک غربال واحد بگذرانیم تا چیزی یک‌دست از آن خارج شود.

همچنین محمدرضا سرشار با بیان اینکه هر نظام عقیدتی باید روی نسل آینده‌اش سرمایه‌گذاری کند و هنر و ادبیات یکی از زمینه‌های این سرمایه‌گذاری است، گفت: زمانی که در سال 1342 امام (ره) آن سخنان تاریخی را فرمودند تنها بودند. وقتی از ایشان پرسیدند پیروان شما چه کسانی هستند، گفتند سربازان من در گهواره‌اند و واقعا هم چنین بود و 15 سال بعد سربازان او بزرگترین انقلاب قرن را شکل دادند.

این نویسنده سپس با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه کودک و نوجوان، به پژوهش‌های خود در حوزه نشر آثار کودک و نوجوان پرداخت.

سرشار گفت: من براساس پژوهش‌هایم به آمارهایی رسیده‌ام که قابل توجه است. یکی از این آمارها این است که تعداد عناوین کتاب کودک ما قبل از انقلاب سالانه 154 کتاب بود. اما میانگین کتاب‌های منتشر شده در طول 10 سال پس از انقلاب به طور متوسط سالی 265 عنوان است. شمارگان این کتاب‌ها قبل از انقلاب 1500 تا 3000 نسخه بود. اما بعد از انقلاب شمارگان این کتاب‌ها از 5000 تا حتی 200هزار نسخه هم رسید. قبل از انقلاب کمتر کتابی به چاپ دوم می‌رسید. در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنها 16 کتاب به چاپ دوم، سه کتاب به چاپ سوم و کتاب «ماهی سیاه کوچولو» به چاپ هفتم رسیده بود. اما بعد از انقلاب با چاپ هشتاد و هفتم کتاب کودک هم مواجه شدیم.

این منتقد با اشاره به حجم زیاد کتاب‌های ترجمه‌ای قبل از انقلاب اظهار کرد: متأسفانه امروز حدود 30 درصد تألیفات ما کتاب‌هایی است که خود نویسندگان ایرانی تألیف می‌کنند و بیش از 70 درصد کتاب‌ها ترجمه‌ای هستند.

او افزود: به نظرم در حال حاضر هیچ کدام از مراکز فعلی مسئول ادبیات کودک و نوجوانان در راستای انقلاب حرکت نمی‌کنند. باید مرکزی به وجود بیاید که ادبیات فعلی کودک و نوجوان را از وضعیت دلبخواهی دربیاورد. الان نویسندگان همه چیز می‌نویسند. خاطرات بچگی خود را به عنوان ادبیات می‌نویسند و منتشر می‌کنند و یا به بازار نگاه می‌کنند ببینند بازار چه چیزی را طلب می‌کند.

در ادامه مراسم مجتبی رحماندوست به بیان برخی از نظرات خود در حوزه ادبیات کودک و نوجوان پرداخت که از جمله آن‌ها لزوم استفاده از زبان هنرمندانه و قالب هنری برای جذب مخاطب بود.

او همچنین گفت: نباید خود را از ترجمه خوب محروم کنیم؛ اما باید بدانیم که غرب به سمت بی‌دینی پیش می‌رود. در داستان‌های امروز آن‌ها کودک از خانه و خانواده سربرنمی‌آورد، از کوره‌راهی پیدایش می‌شود و با دوست ناهمجنس خود با حرکات اکشن کارهای عجیب می‌کند. ادبیات کودک و نوجوان غرب بی‌پدر و مادر است. امروز در غرب بیش از نیمی از کودکان بی‌پدر و مادرند و این مسئله در کتاب‌هایشان هم منعکس می‌شود. توجیه داروینیسم، مصرف‌گرایی و هرهری مذهبی در داستان‌های کودک غرب وجود دارد و ما باید به تبعات ترجمه و انعکاس این آثار در کشورمان توجه کنیم.

سپس محسن چینی‌فروشان مدیر اسبق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به اهمیت دادن مقام معظم رهبری به حوزه کودک اشاره کرد و گفت: فکر نمی‌کنم هیچ مسئول بلندپایه‌ای به اندازه ایشان به حوزه کودک و نوجوان عنایت داشته باشد. ایشان آشنایی وسیعی با این حوزه دارند و زمانی که من در کانون بودم و دیدارهایی با ایشان داشتم سراغ افرادی را می‌گرفتم که قبل از انقلاب در کانون کار می‌کردند. این به خاطر شناخت‌شان از موضوع کار بود. ایشان برخی از انیمیشن‌های قبل از انقلاب را دیده بودند و در مورد آن‌ها نظر می‌دادند.

او در ادامه افزود: آزادی عمل هنرمندان و نویسندگان در چارچوب کلی نظام برای ایشان اهمیت داشت و معتقد بودند هنرمندان شناخته‌شده که درباره آن‌ها نگرانی وجود ندارد در کارشان آزادی عمل داشته باشند. تأکید ایشان بر روی آثار دینی است و به تولید فرهنگ بومی و اسلامی تأکید می‌کنند. مثلا زمانی که عروسک‌های بومی تولید شد و ما خدمت ایشان رسیدیم گفتند تولید فرهنگ که من می‌گویم یعنی همین.

چینی‌فروشان سپس به ذکر خاطرات و نکاتی که مقام معظم رهبری در دیدارهایشان با مسئولان کانون پرورش فکری داشته‌اند اشاره کرد و گفت: زمانی به ما فرمودند فیلم «بابا لنگ‌دراز» را بیاورید تا ببینم. وقتی فیلم را دیدند گفتند فیلم قشنگ و پرجاذبه است، اما در فرهنگ آمریکایی. فیلم سالم است اما در فرهنگ آنجا و بعد فرمودند اگر همه کارهایتان را کنار بگذارید و بعد از پنج سال چنین فیلمی بسازید می‌ارزد. البته فرمودند، من نمی‌خواهم این کار را بکنید؛ می‌خواهم به اهمیت موضوع اشاره کنم.

در ادامه مراسم محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری نیز از توجه مقام معظم رهبری به ادبیات و هنر انقلاب سخن گفت و اظهار کرد: با تأکیدات ایشان بر روی این هنر ما ادعا می‌کنیم امروز صاحب مکتب هنر و ادبیات انقلاب شده‌ایم و به نظرم معمار این مکتب خود معظم‌له هستند.

او همچنین با بیان برخی از ضرورت‌ها و مشکلات ادبیات کودک و نوجوان گفت: نویسنده‌های ما باید جهان ما را در کتاب‌های کودک و نوجوان بسازند؛ چون کتاب‌های ترجمه‌ای کودک و نوجوان جهان خود را ساخته‌اند و به همین خاطر کودک خود را در آن‌ها می‌بیند و از آن‌ها پیروی می‌کند.

سپس محسن پرویز از اصلاح نوع نگاه به حمایت‌های ناشران برای اهمیت دادن به تألیف کتاب توسط نویسندگان ایرانی سخن گفت و به مشکل توزیع کتاب در کشور اشاره کرد.

این نویسنده همچنین گفت: خوشبختانه با همه مشکلات، سلامت فضای کودک و نوجوان در حد کلان همچنان حفظ شده است و این فضای سالم کاملا ترجمه‌پذیر است و اگر این آثار را ترجمه کنیم و در خارج از کشور به دست مخاطبان برسانیم حتما مورد استقبال قرار می‌گیرد.

او گفت: ناشران متعهد باید به سمت بین‌المللی شدن حرکت‌های محکمی داشته باشند.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور گفت: در چند سال گذشته تقریظ‌های مقا معظم رهبری بر کتاب‌های مختلف منتشر شده و به اطلاع عموم رسیده است. یادداشت‌های ایشان از سال‌های قبل از انقلاب وجود داشته و هنوز هم ادامه دارد. حجم این یادداشت‌ها در کتاب‌های دفاع مقدس بیشتر است اما از سال گذشته اتفاق دیگری افتاد و آن اینکه موسسه اجازه پیدا کرد یادداشت‌های دیگر ایشان در کتاب‌های غیردفاع مقدس را منتشر کند.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: مقام معظم رهبری برای رسیدن به تمدن اسلامی پنج مرحله را تعریف کرده‌اند؛ انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی.

مختارپور گفت: از نظر ایشان تنها مرجعی که هم می‌تواند هدف آفرینش باشد و هم مسیر جامعه را تبیین کند و برای آن برنامه ارائه دهد دین است.

او سپس به نمونه‌هایی از تعابیر به کار رفته در سخنان مقام معظم رهبری درباره انسان و فرهنگ اشاره کرد و گفت:‌ باید بپذیریم که دشمن وجود دارد بنابراین باید به کودک بفهمانیم که باید مقاومت کنیم و داستان‌نویس‌ها هم باید در این زمینه متعهد باشند.

در ادامه مراسم از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «تن‌تن و سندباد» رونمایی شد و سپس محمد میرکیانی نویسنده این کتاب در سخنانی گفت: جایگاه شأن مقام معظم رهبری بسیار ارجمندتر و دست‌نیافتنی‌تر از آن است که بخواهم در این باره چیزی بگویم. تصورم این است که آنچه معظم‌له درباره این کتاب فرمودند فراتر از شأن و جایگاه من است و من بسیار احساس حقارت و کوچکی می‌کنم.

او افزود: آنچه درباره این کتاب اتفاق افتاد در ادامه تأکیدی بود که ایشان در اوایل دهه 70 در ارتباط با تهاجم فرهنگی داشتند.

این نویسنده سپس درباره نوشتن این کتاب گفت: دغدغه نوشتن برای کودک و نوجوان را داشتم. همین باعث ایجاد فضایی شد تا با اسطوره‌ها آشنا شوم و در همان سال‌های ابتدایی دهه 70 این قصه را بنویسم.

میرکیانی در ادامه اظهار کرد:‌ واقعیت این است که جهان امروز به سمت یکسان‌سازی فرهنگی می‌رود و اگر خرده‌فرهنگ‌ها از میان بروند ایستادگی فرهنگی از میان می‌رود و ایستادگی که از میان برود اندیشه از بین می‌رود. در نهایت آنچه اتفاق می‌افتد یک تسلط پایان‌ناپذیر است. تمام تلاش‌مان در این کتاب ترسیم مقاومت و ایستادگی در برابر این یکسان‌سازی بود.

او همچنین گفت: در غرب آثار پیام‌های پنهان، چندلایه و نادیدنی و برای بسیاری غیرقابل تشخیص دارند. این مسئله امروز به یک شگرد تبدیل شده است. در صورتی که در دوران گذشته تمهیدهای شخصی هنرمندان بود. در این اثر آنچه برای من مهم بود آن بود که داستان لذت‌بخش و حوادث قابل پیگیری باشد و بر مخاطب تأثیر بگذارد ضمن اینکه امیدوار بودم ابعاد پنهان آن هم در آینده مشخص شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی