به نام خدا پویانماییهای ایرانی

در این وبلاگ به انیمیشن ها و نرم افزارهای ایرانی میپردازیم

به نام خدا پویانماییهای ایرانی

در این وبلاگ به انیمیشن ها و نرم افزارهای ایرانی میپردازیم

جشنواره فجر با احتمال بارش کوفته قلقلی!

دوشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۴، ۰۶:۲۳ ب.ظ
سلام. یکی دو روز پیش خبری خوندم که داورای جشنواره فجر به کیفیت انیمیشن های حاضر در جشنواره اعتراض کرده بودن و کلی زیرابشونو زده بودن. گفتن اگرم یکی خوب بوده بخار بد بودن سایرین خوب دیده نشده.
بله، این روزا جشنواره فجر با تمام حاشیه هاش دوباره برگزار شده و امسال سر انیمیشن ها وعده و وعید اینور و اونور میشه و آخرشم نفهمیدم چه تصمیمی براشون گرفته شده.
بزارید براتون بگم، انیمیشن بازگشت انیمیشن خوبیه که ضعف های خودشو داره، نه اینکه عالی باشه اما بنظر انیمیشن خیلی خوبی میاد. با این حال ندیدم توی اون خبر فوق که اشاره کردم، تعریف خاصی از یه انیمیشن(همین فهرست مقدس یا بازگشت) شده باشه که نشون میده یه جای کار میلنگه یا داورا و فضای جشنواره یا انیمیشن فهرست مقدس.
جوابشو نمیدونستم تا خبر جدیدی منتشر شد که عنوان همین پست هم هست.
با امضای 8 انیمیشن ساز حاضر در فجر منتشر شد
مگر یک دعوت محترمانه و یا تخصیص یک سیمرغ بی‌جان، هزینه‌ی زیادی ست که در قبالش توسعه‌ی این صنعت دانش بنیان ، جذب سرمایه‌های خصوصی ، و ژست حمایت از آن را به همراه دارد؟ مگر امسال بهترین فرصت برای این اقدام جریانساز نیست؟

سرویس فرهنگی فردا :‌ در پی رفتار تبعیض آمیز اخیر مدیران سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با عوامل آثار انیمیشن در جشنواره و عدم دعوت ایشان به مراسم افتتاحیه این رویداد سینمایی و همچنین کیفیت حضور این آثار در جشنواره سی و چهارم، تولیدکنندگان این 8 اثر با انتشار نامه ایی سرگشاده به این رفتارها اعتراض کردند.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

جشنواره فجر با احتمال بارش کوفته قلقلی!

شلوغی سالن افتتاحیه‌ی جشنواره فیلم فجر ، صدای چلیک چلیک دوربینها، بوی تند ادکلن بازیگران و لباس‌های مرتبشان، اجازه نمیدهد کسی به فلسفه‌ی جشنواره فکر کند. به اینکه قرار بود جشنواره فجر به اعتلای سینما بیانجامد. ایجاد شد تا رونقی بر صنعت سینما شود. تا بتواند سره از ناسره تفکیک نماید و فرهنگ متعالیمان را معرفی کند. و به ما فیلمسازان مسیر درست سینما را نشان دهد.جشنواره ای پر رونقکه برای بسیاری از فیلم‌ها، تبدیل به هدف شده است. از ماهها قبل کلید می‌خورند تا به فجر برسند و ستاره‌هایشان روی فرش قرمز بروند.

اما سینما منحصر به فیلمهای زنده نیست. در دنیا، سینمای انیمیشن گیشه را قبضه می‌کند و دایره‌ی مخاطبین بیشتری را هدف می‌گیرد. صنعتی که هنوز طعم آن را درست نچشیده‌ایم، مگر چند کامی که به شیرینی از آن ستانده‌ایم. سال گذشته علی‌رغم بی‌مهری جشنواره سی‌وسوم، انیمیشن شاهزاده‌ی روم برخلاف پیش‌بینی‌ها، چندین برابر فیلم‌هایی فروخت که بازیگرانش روی فرش‌ها غلت میزدند و سیمرغ‌ها برایشان تنبک!

ابتدای امسال، از سمت سازمان سینمایی، سال انیمیشن نامگذاری شد، و این نقطه‌ی امیدیبود برای این صنعت که مسئولین هم اهمیت موضوع را دریافته‌اند و قرار است جدی گرفته شویم. پس از آن، با ورود بی‌سابقه‌ی هشت اثر به جشنواره مواجه شدیم که در تاریخ جشنواره تاکنون،حداکثر با سه اثر انیمیشن روبرو بوده‌ایم. لذا دبیر جشنواره در نشست اول مژده‌ی نگاهی ویژه‌ به تاسیس بخش انیمیشن داد، و تاکید نمود که امسال برای این حوزه برنامه‌ها داریم. همگی تصور کردیم منظورشان از ویژه یعنی خوب!

با شروع نشست‌ها و اعلانات جشنواره کم‌کم نگران شدیم، چراکه خبری از انیمیشن، نحوه‌ی داوری‌اش، هیأت داورانش، اکران‌هایش و دعوتنامه یا حتی کارت تردد در جشنواره نشد. حتی متوجه شدیم ده روز از تحویلDCPبرخی از کارهایمان گذشته ولی هنوز در کشوی لابراتوار خاک می‌خورد!

کم‌کم مفهوم نگاه ویژه را دانستیم، چون کلمه‌ی ویژه دو لبه دارد. یعنی از تمام سال‌های گذشته مهجورتر. این است سال انیمیشن! این است توجه ویژه به صنعتی که چند ماه از اعاده‌ی حیثیت سالن‌های سردش، با فروش چهار میلیاردی شاهزاده‌ی روم می‌گذرد. اهالی هشت انیمیشن سینمائی حاضر در فجر، حتی شب گذشته در افتتاحیه‌ی جشنواره هم سهمی نداشتند! سوال اینجاست، در افتتاحیه‌ای که هنوز تنور جشنواره گرم نشده دعوت نبودیم، آیا در اختتامیه‌ برای ما صندلی خالی دارید؟! آیا انیمیشن برادر خوانده‌ی سینماست که مستحق چنین بی حرمتی‌ست؟! آیا باز هم قرار است با فروش گیشه‌ و استقبال صاحبان اصلی جشنواره یعنی مردم، انیمیشن را به آغوش بکشید؟!

مگر یک دعوت محترمانه و یا تخصیص یک سیمرغ بی‌جان، هزینه‌ی زیادی ست که در قبالش توسعه‌ی این صنعت دانش بنیان ، جذب سرمایه‌های خصوصی ، و ژست حمایت از آن را به همراه دارد؟ مگر امسال بهترین فرصت برای این اقدام جریانساز نیست؟

فرش قرمز و جایزه‌ها که عموما به ستاره‌ها می‌رسد برای ما دغدغه‌ای نیست. اما احترام و توجه به یک صنعت عظیم و جوان، که در جدال جذب سرمایه‌ها و کسب بازار خود است، بزرگترین خداقوت به سازندگان خط شکنی‌ست که نه به مانند فیلم‌های زنده چند ماه، بلکه در دوره‌های سه ساله موفق به تولید سینمائی انیمیشن می‌شوند! مگر یک فیلم‌ساز انیمیشن چند بار در عمر کاری‌اش موفق به جذب سرمایه و حضور در فجر می‌گردد؟ مگر با بایکوت و ندادن اکران برج میلاد و نشست خبری به رویدادی مهم، که صدایش هم به جایی نمی‌رسد، در آینده چیزی جز سرزنش تماشاچیان پرشورش را در گیشه برای خود خواهید خرید؟!


امضا کنندگان این نامه ۸ اثر انیمیشن حاضر در جشنواره فجر با عناوین «فهرست مقدس»، «ناسور»، «قلب خورشید»، «بازمانده»، «کله آهنی»، «در مسیر باران»، «پادشاه آب» و «نبرد خلیج فارس ۲» هستند که بدون داوری و مسابقه و با عنوان «نقاشی متحرک های روز سینمای ایران» در جشنواره حضور دارند.



+


انیمیشن ها در سالن برج میلاد جایی ندارند
انیمیشن سینمایی فهرست مقدس با وجود قابلیت های بالا و جذابیت های ساختار نه تنها در برج میلاد به نمایش نمی آید بلکه در دیگر سالن ها نیز تنها 6 اکران در طول جشنواره دارد. این سیاست نادیده گرفتن و کم محلی در خصوص دیگر آثار انیمیشن سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز به چشم میخورد که هیچ کدام در کاخ جشنواره نمایش داده نمی شوند.
برنامه اکران انیمیشن فهرست مقدس در جشنواره فجر

سرویس فرهنگی فردا:
 انیمیشن سینمایی فهرست مقدس به کارگردانی محمد همدانی با وجود قابلیت های بالا و جذابیت های ساختار نه تنها در برج میلاد به نمایش نمی آید بلکه در دیگر سالن ها نیز تنها 6 اکران در طول جشنواره دارد. 

این سیاست نادیده گرفتن و کم محلی در خصوص دیگر آثار انیمیشن سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز به چشم میخورد که هیچ کدام در کاخ جشنواره نمایش داده نمی شوند.

فهرست مقدس تنها در سالن های شهر هنر سینما آزادی، خورشید نو پردیس کورورش ، چهارسو دو پردیس چهارسو به نمایش در می آید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی