به نام خدا پویانماییهای ایرانی

در این وبلاگ به انیمیشن ها و نرم افزارهای ایرانی میپردازیم

به نام خدا پویانماییهای ایرانی

در این وبلاگ به انیمیشن ها و نرم افزارهای ایرانی میپردازیم

تازه‌ترین انیمیشن سه‌بعدی سینمای ایران/ «دزد رویاها» ۱۴۰۰ می‌آید

روانبخش صادقی تهیه‌کننده و کارگردان انیمیشن سینمایی «دزد رویاها» ضمن تشریح جزییاتی از فرآیند تولید این پروژه، از برنامه‌ریزی برای رونمایی از آن در تابستان سال ۱۴۰۰ خبر داد.

روانبخش صادقی کارگردان انیمیشن در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح جزئیاتی از تازه‌ترین پروژه انیمیشن سینمایی خود گفت: در حال حاضر تولید انیمیشن سینمایی «دزد رویاها» که فیلمنامه آن را حمیدرضا حافظی نوشته است را در دستور کار دارم. فیلمنامه این انیمیشن سینمایی پس از چند بار بازنویسی آماده و حدود ۲ سال پیش در شورای کودک بنیاد سینمایی فارابی تصویب شد.

وی بیان کرد: داستان این فیلم هم عمومی و هم جهان‌شمول است و ترکیبی از ۲ داستان فولکلور و بومی ایرانی و غربی است که از ترکیب آن‌ها به یک قصه و افسانه جدید و مدرن رسیده‌ایم، البته قصه این انیمیشن در زمان حال رخ می‌دهد.

بررسی عناصر جذابیت یک انیمیشن سینمایی

این هنرمند با اشاره به اینکه انیمیشن «دزد دریاها» به صورت سه بعدی ساخته می‌شود تاکید کرد: مدت‌ها بررسی کردیم تا بدانیم فاکتورهایی که باعث می‌شود که یک انیمیشن تبدیل به یک اثر خوب، جذاب و پرمخاطب شود، چیست. برای من در این کار به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان مهمترین نکته این است که فیلم در جذب مخاطب که شامل کودک و نوجوان و البته بزرگسال نیز می‌شود موفق عمل کند، تا بتواند درآمدزایی بهتری نیز داشته باشد و بر اساس آن بتوانیم برای دیگر آثار انیمیشن نیز سرمایه‌گذاری کرده و آن‌ها را نیز به مرحله تولید برسانیم.

وی ادامه داد: تولید انیمیشن سینمایی تجاری در ایران بسیار سخت است، چرا که زمان زیادی برای تولید یک انیمیشن صرف می‌شود، البته این مساله در هالیوود و دیگر شرکت‌های فیلمسازی درجه یک جهان نیز وجود دارد و برای ساخت هر انیمیشن سینمایی نزدیک به سه سال زمان صرف می‌کنند. همین زمان در ایران گاهی بیشتر هم طول می‌کشد و با تورم‌هایی که رخ می‌دهد هزینه چندین برابر بیشتر می‌شود.

عضو هیأت مدیره خانه سینما بیان کرد: فکر می‌کنم در ایران پروژه فرهنگی و هنری که در بحث تجاری نیز موفق عمل کند باید سریع و زودبازده باشد یعنی اثر طی چند ماه تولید و برای نمایش آماده شود تا کمترین میزان تورم و افزایش قیمت‌ها را شامل بشود و این در تولیدات سینمایی انیمیشن با کیفیت مناسب اجتناب‌ناپذیر است. پس انیمیشن‌هایی که پروسه طولانی تولید دارند و هزینه‌های بالایی نیز در بر دارند در نظام اقتصادی ایران چندان درآمدزا نخواهند بود و این مساله کار را برای ما سخت می‌کند.

از زمانی که بودجه یک انیمیشن را برآورد می‌کنیم تا زمان اوج تولید آن شرایط به گونه‌ای می‌شود که هزینه تولید از آنچه که برآورد شده بود خیلی بیشتر می‌شود و بی شک این افزایش هزینه به کار صدمه می‌زند و معتقدم همچنان تولیدات انیمیشن‌های سینمایی با کیفیت جهانی، حمایت‌های دولتی در شکل‌های مختلف را لازم دارد وی توضیح داد: از زمانی که بودجه یک انیمیشن را برآورد می‌کنیم تا زمان اوج تولید آن شرایط به گونه‌ای می‌شود که هزینه تولید از آنچه که برآورد شده بود خیلی بیشتر می‌شود و بی شک این افزایش هزینه به کار صدمه می‌زند و معتقدم همچنان تولیدات انیمیشن‌های سینمایی با کیفیت جهانی، حمایت‌های دولتی در شکل‌های مختلف را لازم دارد. ناگفته نماند در صورتیکه انیمیشن‌های سینمایی ما با کیفیت موردقبول جهانی تولید شود قطعاً در فروش، نمایش و جذب مخاطبان جهانی نیز با توجه به ساختار و قصه‌های انیمیشن موفق خواهند بود و درآمدزایی و ارزآوری آنها قابل‌مقایسه با هیچیک از تولیدات فرهنگی و هنری‌مان نخواهد بود.

مذاکره برای عرضه در بازارهای بین‌المللی

صادقی گفت: ما سعی کرده‌ایم در این پروژه تمام فاکتورهای موردنیاز را بررسی کرده تا بدانیم چه فاکتورهایی در انیمیشن‌های خارجی باعث فروش خوب می‌شود و چه فاکتورهایی مانع جذب مخاطب عام شده است. این فاکتورها از قصه و روایت و طراحی و رنگ آمیزی تا موسیقی، دکوپاژ، شکل و نوع کاراکترها و بسیاری از عوامل را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین برای بخش تجاری بین‌المللی فیلم تلاش‌های بسیاری کردیم و با شرکت‌های مختلف بین‌المللی صحبت کردیم که چه از داستان و چه پیش تولید پروژه خوششان آمده اما متأسفانه به نتیجه رساندن یک کار در بخش بین‌الملل با یک مشارکت خارجی بسیار سخت است، در این زمینه با یک شرکت ایتالیایی صحبت کردیم که متأسفانه تحریم‌ها شروع شد و نتوانستیم در این زمینه پیش برویم.

این کارگردان انیمیشن بیان کرد: با توجه به افزایش تحریم‌ها علیه ایران، رویکرد خود را برای جذب سرمایه و مشارکت خارجی به سمت شرق و از جمله چین و کشورهای آسیای شرقی تغییر داده‌ایم. در بازار فیلم سنگاپور در سال گذشته «دزد رویاها» را ارائه کردیم و با چند کمپانی خارجی صحبت‌های مثبتی کردیم و قرار شد که آن‌ها برای همکاری در تولید این پروژه به ما اطلاع دهند.

وی ادامه داد: البته صحبت‌هایی با یک شرکت چینی برای تولید این انیمیشن داشته‌ایم که قرار بود فروردین‌ماه امسال در بازار فیلم چین صحبت‌های نهایی را انجام بدهیم که متأسفانه این بازار به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شد و از طرفی جشنواره‌ها و بازار فیلم‌های اروپایی هم تاکنون برگزار نشده‌اند.

صادقی گفت: در حال حاضر و با توجه به شرایط فعلی تصمیم گرفته‌ایم که تولید را با تلاش بیشتر و با پشتوانه عوامل متعدد داخل ادامه دهیم تا بعد از باز شدن فضا و تغییر شرایط مشارکت کشورهای دیگر را در تولید این فیلم داشته باشیم. بی شک کیفیت فیلم نسبت به آثار تولیدشده در جهان به گونه‌ای است که در حین یا پس از تولید نیز در جذب مشارکت یا سرمایه موفق خواهد بود.

وی تاکید کرد: کارگردانی و تهیه‌کنندگی این انیمیشن را من برعهده دارم و مرکز گسترش سینمای تجربی در این انیمیشن ۳۰ درصد مشارکت دارد، که در همین جا از نظر مثبت و حمایت‌های مرکز چه در دوره مدیریت پیشین و چه در مدیریت حال حاضر بسیار سپاسگزارم که با درک اینکه تولیدات انیمیشن سینمایی و همچنین حمایت از آن‌ها حوصله زیادی می‌خواهد و معمولاً بیش از دوران مدیریت مدیران فرهنگی و هنری در کشور به طول می‌انجامد، وارد این حوزه شده و حمایت می‌کنند و این نشان از شعور مدیریتی بالا و درایت مناسب است.

صادقی در پایان گفت: این انیمیشن سینمایی به صورت سه بعدی ساخته می‌شود و بخش کمی از آن نیز به صورت ۲ بعدی خواهد بود. پیش تولید «دزد رویاها» به پایان رسیده و بخش‌هایی از تولید و تیزر و نمونه‌هایی از این فیلم نیز آماده شده است و در حال حاضر یک سری از سکانس‌های اصلی نیز در حال ساخت است و قرار است تا تابستان ۱۴۰۰ فیلم را به پایان برسانیم.

بزودی از اولین تریلر انیمیشن سینمایی «دزد رویاها» رونمایی خواهد شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی