به نام خدا پویانماییهای ایرانی

در این وبلاگ به انیمیشن ها و نرم افزارهای ایرانی میپردازیم

به نام خدا پویانماییهای ایرانی

در این وبلاگ به انیمیشن ها و نرم افزارهای ایرانی میپردازیم

خورشید چه رنگی است؟

چهارشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۴:۳۳ ب.ظ
 
تصویر SOHO از خورشید به رنگ سبز مصنوعی
خورشید چه رنگی است؟
به نظر شما خورشید چه رنگی است؟

 

خلاصه فعالیت:
کودکان خردسال معمولا خورشید را زرد یا نارنجی یا حتی قرمز رنگ می کنند. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که خورشید در واقع چه رنگی است؟ فکر می کنید چگونه می توانید بفهمید که خورشید واقعاً چه رنگی است (بدون اینکه مستقیماً به آن نگاه کنید)؟ در زیر یک اکتشاف برای شما وجود دارد که می توانید آن را امتحان کنید.

     
تصویر خورشیدی تزئینی به نظر شما خورشید چه رنگی است؟
قبل از خواندن ادامه مطلب، این را امتحان کنید: چگونه می توانید تشخیص دهید که خورشید از زمین چه رنگی دارد؟ تصویر SDO از خورشید در رنگ های مصنوعی مختلف
تصویر توسط ناسا/SDO
عکس خورشید از ISS;  خورشید سفید است
تصویر از ناسا
این یک تصور غلط رایج است که خورشید زرد، نارنجی یا حتی قرمز است. با این حال، خورشید اساساً همه رنگ ها با هم مخلوط شده است که در چشم ما سفید به نظر می رسد . این را در تصاویر گرفته شده از فضا به راحتی می توان دید.
رنگین کمان ها نور خورشید هستند و به رنگ های آن جدا شده اند. هر رنگ در رنگین کمان (قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، بنفش) دارای طول موج متفاوتی است. قرمز طولانی ترین، آبی کوتاه ترین است.
تصویر توسط ناسا/رجنبوگن
غروب طلایی
تصویر از فرانک کوردووا
سالنامه ای که خورشیدهای سفید را نشان می دهد
حق چاپ تصویر واسیلی رومیانتسف. با اجازه استفاده شده
هنگامی که خورشید را در طلوع یا غروب خورشید می بینیم، زمانی که در آسمان پایین است، ممکن است زرد، نارنجی یا قرمز به نظر برسد. اما این تنها به این دلیل است که رنگ‌های با طول موج کوتاه آن (سبز، آبی، بنفش) توسط جو زمین پراکنده می‌شوند، دقیقاً مانند امواج کوچک که توسط سنگ‌های بزرگ در امتداد ساحل پراکنده می‌شوند. از این رو تنها رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی از فضای غلیظ به چشم ما می‌رسند.
هنگامی که خورشید در آسمان است، امواج کوتاه‌تر، عمدتاً آبی، به مولکول‌های هوا در اتمسفر بالایی برخورد می‌کنند و به اطراف می‌پرند و پراکنده می‌شوند. از این رو توضیح می دهد که چرا آسمان آبی به نظر می رسد.

برخی از مردم فکر می کنند که نور آبی به اندازه ای در جو زمین پراکنده شده است که باعث می شود خورشید کمی زرد به نظر برسد. شما چی فکر میکنید؟

عکس های اسکی بازان در شیب سفید، با آسمان آبی تیره و خورشید سفید

 

 

برخی فکر می کنند که خروجی خورشید در نور مرئی به رنگ زرد به اوج می رسد. با این حال، خروجی مرئی خورشید به رنگ سبز به اوج خود می رسد:

نمودار شدت رنگ دیسک خورشیدی نمودار میله ای طیف خورشیدی
تصویر از Art Neuendorffer

پس چرا تصاویر خورشیدی گاهی سبز یا آبی یا قرمز یا نارنجی هستند؟ تصاویر فعلی خورشید را مشاهده کنید

در واقع، همه اشکال نور و انرژی بخشی از یک پدیده هستند: طیف الکترومغناطیسی . چشمان ما فقط می توانند مقدار کمی از این انرژی را تشخیص دهند، بخشی که ما آن را "نور مرئی" می نامیم. امواج رادیویی، اشعه ایکس، مایکروویو، پرتوهای گاما و بقیه همه طول موج‌های کوتاه‌تر یا بلندتر از نور مرئی دارند، اما در غیر این صورت پدیده‌های مشابهی هستند.

نمودار طیف EM

نمودار مختلف طیف EM

ابزارهای علمی گاهی اوقات می توانند نوری را تشخیص دهند که چشم ما قادر به تشخیص آن نیست. وقتی مردم می‌خواهند به آن تصاویر، مثلاً اشعه ایکس یا فرابنفش نگاه کنند، باید آن‌ها را چیزی رنگ کنند که چشم ما بتواند تشخیص دهد. بنابراین دانشمندان رنگ روشنی را انتخاب کردند، رنگی که هرگز با دیدن خورشید در نور سفید اشتباه گرفته نمی شود. به این ترتیب، از دیدن عکسی از یک خورشید سبز نئون یا قرمز روشن متوجه می‌شویم که این تصویر در واقع در برخی از نسخه‌های نور غیرقابل دیدن مانند اشعه ماوراء بنفش شدید یا اشعه ایکس گرفته شده است.

برای بسیاری از مردم، حتی دانشمندان، سخت است که بپذیرند خورشیدی که به زندگی با آن عادت کرده‌اند، در واقع سفید است. بنابراین گاهی اوقات حتی تصاویری از خورشید را که در نور مرئی یا "سفید" گرفته شده اند رنگ می کنند تا بیشتر شبیه چیزی باشد که ما انتظار داریم. در زیر تصویری از خورشید است که در نور سفید مرئی گرفته شده است، اما دانشمندان آن را پردازش کرده اند تا به نفع ما نارنجی به نظر برسد!

خورشیدی نارنجی مصنوعی را تصور کنید
تصویر توسط ESA/NASA/SOHO

گاهی اوقات رنگ نمایش خورشید از نظر فرهنگی تعیین می شود. اگر یک مهدکودک در ایالات متحده تصویری از خورشید را رنگ کند، معمولاً آن را زرد می کند. با این حال، یک مهدکودک در ژاپن به طور معمول آن را قرمز رنگ می کند!

با وجود این «مجوزهای هنری»، خورشید واقعاً سفید است!

 

منبع: http://solar-center.stanford.edu/SID/activities/GreenSun.html

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی